سایت شهر علم

بزرگترین پایگاه علمی کشـور ، مناسب برای همـه سنین
مطالب طلایی - کلیک کنید
موضوع بندی
مطالب پر بازدید
آمـــــار
بازدید امـروز : 244
بازدید دیـروز : 57
کــل بازدیــد : 166,113
کــل مطالب : 127
کـــل نظرات : 20
افـراد آنلاین : 2
جستجوگر
کلمه مورد نظر را وارد کنید


منوی اصلی
مطالب تصادفی

http://s8.picofile.com/file/8326508842/mar.jpgبه گزارش شهر علم : اکثر انسان ها از مارها می ترسند و البته حق هم دارند چراکه بسیاری از مارها سمی اند و اگر انسان را نیش بزنند, احتمال مرگ در صورت عدم رسیدگی پزشکی وجود دارد اما مارها فایده هایی هم برای انسانها بخصوص در زمینه های پزشکی دارند در ادامه درباره فواید مارها در مسائل درمانی و پزشکی بخوانید

زهرمار بخاطر اثرات دارویی و فیزیولوژیک می تواند بر مولکول های زیستی، سلول ها، بافت ها و اندام های مختلف اثر بگذارد بنابراین قابلیت آن را دارد که در صنعت داروسازی بکار گرفته شود.

"کاپتوپریل" دارویی که در درمان فشارخون و بیماری های قلبی استفاده می شود شاید یکی از معروفترین مثال های بهره گیری از زهر مار در صنعت داروسازی باشد.


بررسی اثرات پپتیدهای موجود در زهرمار تیره گرزه ماران (وایپریدا) باعث شناخت آنزیم های موثر بر کارکرد قلب و فشار خون شد که در نهایت تولید این دارو به انقلابی در درمان بیماری های قلبی و عروقی انجامید.

برخی از پپتیدهای موجود در زهرمار مانند تکستیلینین خاصیت ضد خونریزی دارند، از این ماده برای ساخت داروی جلوگیری از خونریزی در هنگام عمل قلب باز استفاده شده که مراحل آزمایشگاهی و بالینی خود را طی می کند.

از سوی دیگر، در جهان امروز که با مساله مقاومت آنتی بیوتیک ها، ترکیباتی با خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی، می توانند به کشف آنتی بیوتیک های جدید منجر شود.

زهرمار به دلیل داشتن ترکیبات پیچیده زیستی و دارویی مانند پروتئین ها و پپتیدهای آنزیمی و غیرآنزیمی، مواد معدنی متفاوت و مواد غیر معدنی خاص خود، خاصیت هیدرولیز دارد. این خاصیت می تواند در درمان بیماری های مختلف از جمله درمان سرطان مورد استفاده قرار گیرد و راه های جدیدی را در درمان بگشاید.

یک شرکت داروسازی به نام ?نورد مارک? در نزدیکی هامبورگ آلمان، در مزرعه ای ویژه نگهداری و پرورش مارهای زنگی و سمی مشغول است.?رولف کرویتس? مسوول مزرعه مارهایی است که بیش از 200مار سمی نگهداری می شود.

در ایران ترکیبی از سم مار استخراج شده است که رشد سلول های سرطانی را به میزان 20 درصد متوقف کرده و موجب مرگ طبیعی این سلول ها شده است. این ماده در واقع توده سرطانی بدخیم را به خوش خیم تبدیل کرده است.

همچنین به طور مشخص به عنوان داروهای اولیه در سکته های مغزی و قلبی می توان از زهر مار استفاده کرد. دقیقا در چنین مواردی باید ماده سمی به دست آمده از مارها به نام ?آنکرود? ) ( Ancrodبه کار گرفته شود که این ماده سبب رقیق شدن سریع خون می شود. در صورت استفاده از این ماده موثر تا شش ساعت پس از حمله مغزی می توان امیدوار بود که از ضایعات احتمالی مغزی جلوگیری به عمل آید.

در اینجا باید به این نکته جالب نیز اشاره کرد که هر آمپول محتوی 10 سی سی پادزهر باقیمت 52 دلار صادر می شود ولی قیمت جهانی آن 40 دلار است. در واقع از هر یک گرم سم خشک مار، حدود یک هزار و 500 ویال آمپول پادزهر تولید می شود ( هر ویال معادل 10 سی سی است).

با یک محاسبه ساده می توان به این نتیجه رسید که هر گرم زهر خشک مار معادل 680 بشکه نفت صادراتی می تواند برای کشورمان ارزآوری داشته باشد.

منبع : سایت آفتاب                        مطالب مشابه در : خزندگان و حشرات و انواع آنها


http://gorooh.parsiblog.com/PhotoAlbum/dars2/10e9328c176de902f34269074578f82d.gif

چهارشنبه 26 اردیبهشت 1397 | تعداد بازدید : 257 | نظرات (0)
عناوین آخرین مطالب ارسالی