سایت شهر علم

بزرگترین پایگاه علمی کشـور ، مناسب برای همـه سنین
مطالب طلایی - کلیک کنید
موضوع بندی
مطالب پر بازدید
آمـــــار
بازدید امـروز : 189
بازدید دیـروز : 57
کــل بازدیــد : 166,058
کــل مطالب : 127
کـــل نظرات : 20
افـراد آنلاین : 2
جستجوگر
کلمه مورد نظر را وارد کنید


منوی اصلی
مطالب تصادفی

http://s9.picofile.com/file/8326709818/mah.jpgماه گرفتگی یا خسوف به حالتی می گویند که زمین بین خورشید و ماه قرار می گیرد و سایه زمین روی ماه می افتد در این مقاله به طور کامل به این سوال که ماه گرفتگی یا خسوف چیست پرداخته شده است

احتمالاً با واژه ماه بدر آشنا هستید و می دانید که در میان اهله ماه دارای ویژگیهایی خاص است که از آن جمله می توان به ایجاد پدیده خسوف دراین زمان اشاره کرد

یا اینکه ماه بدر در هنگام غروب خورشیدطلوع می کند و در تمام طول شب قابل رویت است و درست در هنگام طلوع خورشید غروب می کند .ماه گرفتگی یا همان خسوف و هنگامی روی می دهد که ماه در فاز کامل خود قرار دارد

و از درون سایه زمین عبور کندو به بیان دیگر مرکز ماه و زمین و خورشید دقیقاً در یک راستا قرار بگیرند


و از آنجایی که سایه ،خود از دو بخش سایه و نیمسایه تشکیل می شود خسوف نیز دو مرحله نیمسایه ای و سایه کامل دارد .

ساروس نیز واژه ای بابِلی وبمعنای دوره است.هر ساروس شباهتهایی در خود و تفاوتهایی با دیگر ساروسها دارد که از جمله به موقعیت ماه در گره(صعودی یا نزولی)و... در این زمینه می توان اشاره کرد.هر ساروس برابر با 18 سال و 11 روز و 7 ساعت و 49 دقیقه است.

یعنی یک ماه و یا خورشید گرفتگی پس از گذشت این مقدار از زمان تکرار می شود . این عدد برای تکرار هر ساروس از محاسبه فصل مشترک یک دوره هلالی ماه با یک سال گره ای(6/346 شبانه روز) بدست می آید

چرا که ماه باید در هنگام خسوف بدر باشد که تقریباً هر 5/29 روز یک بار رخ می دهد ودیگر آنکه خطی که دو گره(محل تقاطع مدار ماه و زمین )را به هم متصل می کند ،الزاماً به سمت خورشید باشد.

دهها ساروس بصورت همزمان در جریان هستند.بطور میانگین در یک بازه 1260 ساله، 70 گرفتگی رخ خواهد داد تا پرونده یک ساروس بسته شود و یک شماره آن در هر 18 سال تکرار می گردد.

به گزارش شهر علم : اخترشناسان مراحل خسوف را برسه نوع زیرتقسیم می کنند

خسوف نیمسایه ای که ماه تنها از درون نیمسایه زمین عبور می کندو پژوهش درباره آن نیازمند بکارگیری ابزار تخصصی می باشد چرا که با چشم غیر مسلح تغییر نورانیت ماه محسوس نبوده و رویت پذیر نمی باشد.(حسوف غیر مرئی)

خسوف جزئی که در این حالت قسمتی از ماه از درون سایه زمین عبور می کند و قرص کامل ماه تاریک نمی شودو بدون استفاده ازابزار اپتیکی نیز قابل رویت است .

خسوف کلی که در این حالت تمام قرص ماه تاریک می شود .این رویداد به علت رنگ های سرخی و نارنجی که در طول گرفت به خود می گیرد زیبایی خاصی در میان خسوف های ذکر شده را دارا می باشد.

منبع : سایت آفتاب آنلاین                  مطالب مشابه در : مطالب مرتبط با درس و مدرسه


http://gorooh.parsiblog.com/PhotoAlbum/dars2/10e9328c176de902f34269074578f82d.gif

جمعه 28 اردیبهشت 1397 | تعداد بازدید : 290 | نظرات (0)
عناوین آخرین مطالب ارسالی