سایت شهر علم

بزرگترین پایگاه علمی کشـور ، مناسب برای همـه سنین
مطالب طلایی - کلیک کنید
موضوع بندی
مطالب پر بازدید
آمـــــار
بازدید امـروز : 73
بازدید دیـروز : 265
کــل بازدیــد : 164,090
کــل مطالب : 127
کـــل نظرات : 20
افـراد آنلاین : 3
جستجوگر
کلمه مورد نظر را وارد کنید


منوی اصلی
مطالب تصادفی

http://s8.picofile.com/file/8336286076/Tala_Asli.jpgقطعا برای شما نیز پیش آمده که دوست داشته باشید بدانید طلایی که کادو گرفته اید اصل است یا تقلبی و این سوال را از خود پرسیده باشید که چطور بفهمیم طلا است یا بدل؟!

تا کنون در فیلم های گوناگون دیده اید که برای تشخیص اصل بودن یک تکه طلا آن را به دندان گرفته و گاز می گیرند، این کار توسط ورزشکاران در مسابقات نیز انجام می گیرد. اما این روش مطمئنی نیست .

علاوه بر این راه ساده راه های زیاد دیگری هستند که کمک می کنند تا شما بتوانید از اصل بودن طلای خود اطمینان حاصل کنید.

در اینجا به چند روش مفید اشاره شده که برای اطمینان از اصالت طلا و نقره کمک می کند.


1. روش تست آهنربا : نقره دیامگنتیک است (یعنی آهنربا آن را جذب نمی کند) و زمانی که به آهنربای قوی نزدیک شود در سطح شمش نقره مقاومت احساس می شود.

اگر هر یک از محصولات طلا یا نقره شما به آهنربا جذب می شود، بدانید که یک جای کار می لنگد.


2. روش تست یخ : روی طلا یا نقره یک تکه یخ بگذارید. البته نقره در میان تمام فلزات بیشترین رسانای انرژی گرمایی است. باید یخ بلافاصله شروع به ذوب شدن کند گویی آن را روی شی داغی قرار داده اید و سرعت ذوب آن نباید مشابه ذوب در دمای اتاق باشد.


3. روش تست صدا یا پینگ : با یک تکه فلز دیگر به شمش ضربه کوچکی بزنید. باید صدای زنگ را بشنوید که 1 تا 2 ثانیه طول داشته باشد. اگر صدای عجیب دیگری شنیده شد، مشکلی وجود دارد.


4. روش تست اسید (وایتکس) : احتیاط کنید! اسید یک ماده خورنده است و به شمش آسیب می رساند. یک بسته تست اسید خریداری کنید. قطره ای اسید را به شمش بزنید. این باعث می شود رنگ محل تست تغییر کند. اگر رنگ آن قرمز، قهوه ای یا سبز بود، شمش واقعی است. اما هر رنگ دیگر نشان از تقلبی بودن شمش دارد.


5. روش سونوگرافی : یک روش بدون تخریب که در تشخیص بارداری استفاده می شود برای چک کردن همنواختی شمش هم استفاده می شود. مقیاس ضخامت فراصوتی این تست مشخص می کند چه مدت زمانی برای عبور صدا از ماده طول می کشد. صدا با سرعت های مختلف از داخل فلزات متفاوت عبور می کند.


6. روش تست وزن : شمش را روی ترازوی دقیقی وزن کنید و عدد آن را یادداشت کنید. داخل ظرفی آب بریزید و ظرف را روی ترازو قرار دهید سپس ترازو را به صفر برسانید. (در صورت امکان از آب مقطر استفاده کنید). شمش را بطور کامل در آب فرو ببرید اما به ظرف و ترازو دست نزنید. حالا عدد را یادداشت کنید. عدد اول را به عدد دوم تقسیم کنید. رقم به دست آمده برای نقره خالص باید 10.49 و برای طلای خالص 19.32 باشد.


7. روش تست کولیس : همه شمش ها ابعاد و تلرانس استحکام مشخصی دارند. بطور مثال عقاب نقره ای آمریکا همیشه یک تروی اونس وزن، 2.98 میلی متر ضخامت و 40.6 میلی متر قطر دارد که بر اساس این مشخصات به وضوح می توان انواع تقلبی را جدا کرد.

اما در نهایت پیشنهاد می شود بهترین راه اطمینان از واقعی بودن فلز گران بهایتان آن است که بدانید از چه کسی خرید می کنید و از کسانی که قیمت های منحصر بفردی روی وبسایت هایی نظیر ایسام و ebay پیشنهاد می دهند، دوری نمایید.


منبع : سایت سکه ها


http://gorooh.parsiblog.com/PhotoAlbum/dars2/10e9328c176de902f34269074578f82d.gif

سه شنبه 13 شهریور 1397 | تعداد بازدید : 211 | نظرات (0)
عناوین آخرین مطالب ارسالی